Reglement 2021

Hierbij vind je een opsomming van de voornaamste reglementen. Het volledige reglement kan je hier (Reglement Clio Rally Challenge 2021) downloaden en is ook steeds opvraagbaar via e-mail op volgend e-mail adres info.clio2rallychallenge@gmail.com

 

Deelnemers

De deelnemers (piloot en copiloot) kunnen zich inschrijven voor de deelname aan de Clio Rally Challenge tot eind augustus 2021. Het aantal inschrijvingen is beperkt tot 15 teams. De Clio Rally Challenge 2021 gaat pas door indien er effectief 10 teams ingeschreven zijn. De piloot heeft in de loop van het seizoen de keuze om van copiloot te veranderen. Het inschrijvingsrecht bedraagt 300 euro per ingeschreven team. Dit bedrag dient gestort te worden op de rekening van de promotor: PITSTOP vzw, BE75 0001 6888 2151 met de vermelding “inschrijving Clio 2 Rally Challenge 2021 naam piloot”. De betaling dient pas uitgevoerd te worden na een bevestigingsmail van de promotor als het aantal vereiste teams bereikt is.

Nieuw voor seizoen 2021

In het inschrijvingsgeld zijn 2 droog weer competitiebanden voorzien van het merk DMACK in maat 195/50-16 geschikt voor de Renault Clio voorzien in 2 compound, zacht en medium. De keuze van compound kan doorgegeven worden aan de promotor.

Wedstrijden

Rally van Kasterlee / Aarova Rally (Oudenaarde) / JL Dumont (Waremme) / Hemicuda Rally (Koekelare)

Toegelaten wagens

Alle competitiewagens van het merk Renault Clio 1 (16V en Williams) en Clio 2 (RS en Ragnotti) van zowel het type “Groep N” als “Groep A” zijn toegelaten. Wagens die ingeschreven zijn in België moeten over een geldig “geel boekje” (RACB-paspoort) beschikken.

Tot de klasse 1 behoren de wagens met een vermogen/gewichtsverhouding van meer dan 5kg/PK.
Tot de klasse 2 behoren de wagens met een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 5kg/PK.

Bijkomende technische richtlijnen:

    • Alleen atmosferische motoren met een maximale cilinderinhoud van 2000 cc zijn toegelaten.
    • Maximum 1 injector per cilinder.
    • Elke vorm van tractiecontrole, zowel mechanisch als elektronisch, is verboden.
    • Sequentiële versnellingsbak is toegelaten.
    • Elektronisch geregeld differentieel is verboden.
    • Elektronisch regelbare ophanging is verboden.
    • Het elektronische systeem voor het schakelen door middel van peddels aan het stuur is verboden.
    • Enkel de brandstof verkrijgbaar bij de normale tankstations is toegelaten. Racing fuel is verboden.
    • Droog carter op de motor is verboden.
    • Competitiebanden zijn toegelaten.
    • De keuze van de remblokken is vrij.

Alle wagens zullen onderworpen worden aan een vermogenstest en gewichtscontrole bij Borremans Engineering en daarna gelood worden. Voor deze vermogenstest worden 2 zaterdagen voorzien in februari 2021. Wagens die reeds deelgenomen hebben aan de Challenge en nog steeds gelood zijn, hoeven niet naar deze test te komen. Het vermogen/gewichtsverhouding van de klasse 1-wagens mag niet onder de grens van 5kg/PK vallen. Indien dit wel het geval is, zullen deze wagens onder klasse 2 komen. Indien de wagen geen vermogenstest heeft ondergaan voor de eerste wedstrijd, zal die automatisch in klasse 2 geplaatst worden. 

Erkende Preparateur

SPELMANS Préparation (Spelmans Eddy, GSM: 0476/59.37.61)

 

Puntentelling

De punten worden toegekend op basis van de officiële uitslag van de wedstrijd, voor zowel de piloot als de copiloot.

1ste plaats: 15 punten
2de plaats: 13 punten
3de plaats: 11 punten
4de plaats: 10 punten
5de plaats: 9 punten
6de plaats: 8 punten
7de plaats: 7 punten
8ste plaats: 6 punten
9de plaats: 5 punten
10deplaats: 4 punten
11de Plaats: 3 punten
12de plaats: 2 punten
Vanaf de 13de plaats: 1 punt

Door middel van een “powerstage” kunnen de teams extra punten verdienen. De powerstage betreft telkens de laatste klassementsproef van de rally.

1ste plaats: +5 punten
2de plaats: +4 punten
3de plaats: +3 punten
4de plaats: +2 punten
5de plaats: +1 punt

**Voor de piloten met een Clio in klasse 1 worden deze punten vermenigvuldigd met een coëfficiënt van 1,25**

Bij gelijkstand op het einde van het seizoen, geeft het aantal eerste plaatsen de doorslag. Is de stand nog steeds gelijk, dan wordt er rekening gehouden met het aantal snelste tijden op de klassementsproeven in 2021. Op het einde van het seizoen moet een piloot minstens twee resultaten kunnen voorleggen om
opgenomen te worden in het kampioenschap. Voor elke deelnemer die opgenomen wordt in het kampioenschap, kan 1 resultaat (laagste score of niet-start) van de 4 rally’s geschrapt worden.

 

Prijzen

Na elke wedstrijd zullen er banden van DMACK worden voorzien voor de 1ste plaats in Klasse 1 en 2

Op het einde van het seizoen zullen ook nog banden verloot worden onder de deelnemende teams.

De promotor zal een korting per team aanvragen bij de rallyorganisatoren voor het inschrijvingsgeld waar de challenge in 2021 doorgaat.

 

Verplichte publiciteit

Alle deelnemers van de Clio 2 rally challenge worden verplicht om de publiciteit aan te brengen die hen door de promotor van dit kampioenschap geleverd wordt. Dit kan wijzigen al naargelang de rally.

 

Technische bijstand

De promotor voorziet technisch advies voor elk team dat deelneemt aan dit kampioenschap. Tevens zal de promotor aanwezig zijn op elke wedstrijd met diverse wisselstukken. De bestelwagen van de promotor zal opgesteld staan in het servicepark waar alle deelnemers die dat wensen samen kunnen staan. Ook zal een tent voorzien zijn waar u terecht kan voor de nodige info en tussenstanden.

 

Controle

De controle zal gebeuren door Borremans Engineering, die de conformiteit van de wagens nauwlettend zal opvolgen (vermogen en gewicht van de wagen …). Indien de wagen niet voldoet aan de eisen van klasse 1, zal deze verplaatst worden naar klasse 2. Indien de wagen niet voldoet aan de eisen van klasse 1 of klasse 2 (zie bijkomende technische richtlijnen), zal deze niet in de uitslag opgenomen worden en tevens geen punten scoren in het kampioenschap.

 

Klachten

Klachten in verband met andere deelnemende wagens moeten ten laatste een half uur na aankomst van de laatste deelnemer van de Clio Rally Challenge ingediend worden. Klachten moeten ingediend worden bij de promotor. Bij het indienen van een klacht zal een borgsom van 500 euro betaald moeten worden.

De promotor zal op zijn beurt de klacht bespreken met Borremans Engineering en al naargelang de klacht een nacontrole uitvoeren. Indien de klacht gegrond is, zal deze borgsom teruggestort worden. Bij eventuele demontage van onderdelen, zullen de kosten aangerekend worden aan de persoon die de klacht ingediend heeft, als blijkt dat de klacht ongegrond was.

 

Info

Promotor: PITSTOP RACING EVENTS

Technische bijstand en verhuur: SPELMANS Préparation

Technische controle: Borremans Engineering

 

E-mail: Info.clio2rallychallenge@gmail.com – Facebook: www.facebook.com/clio2rallychallenge – Website: www.clio2rallychallenge.be